کودک خودخواه و درمان آن

کودک خودخواه و درمان آن – قسمت دوم

telegram468 کودک خودخواه و درمان آن - قسمت دوم

کودک خودخواه و درمان – امروزه با توجه به تک فرزند بودن بیشتر خانواده ها یکی از مشکلات والدین می باشد که در قسمت اول این مقاله به بررسی این مشکل پرداختیم

کودک خودخواه و درمان آن – قسمت دوم

مهارت همدلی را تقویت کنید تا خودخواهی کمرنگ شود.
بچه هایی که مهارت همدلی را خوب یاد گرفته باشند، می دانند که چطور باید خودشان را جای دیگران بگذارند و احساس آنها را در موقعیت های مختلف درک کنند. درست به همین دلیل هم هست که معمولا بخشنده تر، فداکارتر و غمخوار تر از هم سن و سالانشان هستند.
البته برای آنکه همدلی را به دختر یا پسر کوچکتان بیاموزید، لازم نیست سخنرانی راه بیندازید و از مزایای همدلی برایش بگویید. در عوض هر بار که رفتار همدلانه ای در اطرافتان می بینید، کودک را متوجه آن کنید. به او نشان دهید که رفتارهای همدلانه با چه زبان بدنی همراه می شود و وقتی کسی می خواهد با دیگران همدلی کند، چطور رفتار می کند علاوه بر این به کودک یاد بدهید که نشانه های ترس و نگرانی را در صورت و بدن دیگران شناسایی کند. مثلا به بگویید : امروز که در پارک بازی می کردی متوجه شدم که دوستت کمی نگرانه. بهش زنگ بزن و صحبت کن تا مطمئن بشی که حالش خوبه.
همچنین می توانید از کودک بخواهید که خودش را در یک موقعیت خاص تصور کند و بگوید که از دیگران انتظار دارد تا در آن موقعیت چه رفتاری با او داشته باشند . مثلا اگر از طریق معلم فرزندتان متوجه شده اید که او و دوستانش شاگرد تازه وارد کلاس را مسخره کرده اند. از او بخواهید که خودش را جای او بگذارد و به او بگویید : فکر کن وارد یک مدرسه جدید شده ای و هیچ کس را نمی شناسی . چه احساسی پیدا می کنی؟کمی می ترسی مگه نه؟ شاید هم خجالت بکشی یا نگران باشی که دیگران در مورد تو چه قضاوتی می کنند . دوست داری وقتی وارد کلاس شدی چه عکس العملی از بقیه ببینی؟

-خودخواه کودک خودخواه و درمان آن - قسمت دوم

کودک خودخواه

حد و مرز بگذارید
یکی از دلایلی که باعث خودخواه شدن کودک می گردد این است که او هیچ وقت حد و مزر جدی ای بر سر راهش نداشته و با این روش به هر چیزی که خواسته رسیده و همیشه راه خودش را رفته است.
بنابراین اگر از رفتارهای خودخواهانه ی او عاصی شده اید ، یاد بگیرید که برایش محدودیت های مشخصی در نظر بگیرید و مثل چسب دو قلو به این حد و مرز بچسبید.
حتی اگر لازم باشد روزهای اول داد و فریاد و گریه و قشقرق راه انداختن کودک و این جمله را که تو بدترین بابا و مامان دنیا هستی را تحمل کنید. این کار برای پدر و مادرهایی که احساس می کنند که وظیفه شان در زندگی این است که بهترین دوست فرزندشان باشند، بسیار سخت است
اما لازم است که در افکارتان تجدید نظر کنید و خوتان را به عنوان یک بزرگسال در نظر بگیرید و هر بار که داشتید کوتاه می آمدید به خودتان یاد آوری کنید. همه مطالعاتی که تاکنون در این زمینه انجام شده نشان داده است که گذاشتن حد و مرز برای کودکان منجر به کاهش رفتارهای خودخواهانه شان می شود و رفتار کودک خودخواه بهبود می یابد

دوست داشتن خود یا خودخواهی
یکی از مهارت هایی که روانشناسان تاکید می کنند هر کودکی باید یاد بگیرد مهارت دوست داشتن خود است. اما این سوال در ذهن به وجود می آید که چطور آدمی که خود را دوست دارد، می تواند دیگران را هم دوست داشته باشد.
اگر به فرزندانمان یاد بدهیم که خودش را دوست داشته باشد چطور باید انتظار داشته باشیم که خودخواه نباشد؟ یادتان باشد خودخواهی و مهارت دوست داشتن خود از زمین تا آسمان با هم متفاوتند.
وقتی شما به فرزندتان یاد می دهید که خودش را دوست داشته باشد در واقع به او می آموزید که باید به عنوان یک انسان به خودش احترام بگذارد و برای آن وجود خود و توانایی های منحصر به فردش احترام قائل باشد و بتواند به توانایی های خودش اعتماد کند و این با کودک خودخواه فرق دارد. این در حالیست که آدم های خودخواه نمی توانند خودشان را به درستی بشناسند و ضعفهایشان را هم در عین توانایی هایشان ببینند
بچه های خودخواه همه چیز را برای خودشان می خواهند در حالیکه بچه هایی که خودشان را دوست دارند هم برای خودشان و هم برای دیگران آرزوی موفقیت می کنند .
پس اگر می خواهید به فرزندتان بیاموزید که خودش را دوست داشته باشد، مراقبت کردن از جسمش را به او یاد بدهید .
به او بیاموزید که چطور برای آینده اش هدف گذاری کند و خودش را همانطور که هست بپذیرد.
علاوه بر این برای احترام گذاشتن به خودش تمرین کند.

ایستگاه کودک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *